28 mars 2014

Pedagogiskt kreativt

Vad innebär det? 
Det kan tolkas på så många olika sätt! 
När man jobbar med fantastiska små barn i åldern 1-3 år så händer det ganska mycket på kort tid. Barnen ser saker och går från lek till lek för att undersöka och se vad som händer. Dessa småbarn vill och måste också ha chansen att visa vad de vill och då gäller det att ha en tillåtande lekmiljö. 
Vad innebär det? 
Pedagogers förhållningssätt till att verkligen "se" och "höra" vad barnet pekar eller vill visa är verkligen viktigt. Miljön runt om på förskolan bör/ska vara så utformad att barnen själv kan plocka fram saker de vill leka med. Det som uppstår är att alla små individer plockar /tar fram eller vill göra olika saker och sen varar det en kort stund. 
Vad kan fängsla barnet en längre tid? 
Har barnet möjlighet att få den tiden? 





På en utflykt följde datorn och förstoringsägget med  för att kunna se nära på det som barnen hittade. 

Färgblock med olika färgade "fönster" lockade till husbygge. 


Färg i olika former är populärt. I flaskor eller på fönstret i plastfickor ger möjlighet till att undersöka, känna och se. 

Olika muttrar och skruvar tränar de små fingrarnas finmotorik och matteräkning. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar