Hej
och nu är det min tur att delge en
litteratur som har fört mig vidare i min yrkesroll som legitimerad
förskollärare.
Att hitta en bok som betyder något
specifikt är en utmaning då det för mig är små små detaljer i
både litteratur och yrkesskicklighet som ska bilda en helhet.
Att utöva det pedagogiska yrket kräver
mod, mod att våga få pröva, precis som barnen behöver för att
utvecklas och upptäcka en lärdom som för dem vidare i sin
utveckling.
Det finn så många olika aspekter på
vad som krävs för att få till ett bra lärandeklimat i en
förskola.
Bl a kollegor, lärmiljö, ledning, och
ekonomi mm
Att verkligen få utmaningar i sin
yrkesroll är också en grundsten som puschar en, eller ett arbetslag
framåt.
Att ha gemensamma mål,
förhållningssätt, pedagogiska tankar och ”viprövar”agerande
kräver dialog och ett bra kvalitativt arbetssätt.
Kvalitetsarbetet på en förskola ser
ju så olika ut. Arbetslaget ska ”äga” uppdraget från Lpfö98/10
tillsammans och bara det kräver lärgrupper, tid till att få
reflektera och att få våga pröva.
Boken: Barns lärande - fokus i
kvalitetsarbetet av Sonja Sheridan och Ingrid Pramling Samuelsson är
en bra sammanfattning på vad som behövs.
En del i allt arbete för att förstå
hur man kan komma vidare, boken har diskussions frågor och beskriver
hur man systematisk ska kunna tänka för att få till det.
För mig har boken bland många andra
fångat in min pedagogiska förskollärarroll på ett positivt sätt
och fått mig att växa som en professionell lärare.
Att se barns lärande och kunna fånga
upp den kräver en lärare med många kvalitéer som man hela tiden
måste utveckla för att inte fastna i vissa ”hjulspår”.
Mvh Camilla Svedberg legitimerad stolt
förskollärare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar